Pedofili-jakt? Forkastelig!

Jeg sitter her på morgenen og drikker kaffe, mens jeg blar meg nedover på Facebook. Jeg "snubler" over en video med 1,7 millioner visninger og over 30.000 delinger. Regner med at mange av dere som leser dette har sett videoen også, men for de av dere som ikke har sett den er det rett og slett en video av et møte med en 54 år gammel mann som tror han skal møte en 13 år gammel jente, som han da har chattet med de siste to ukene. Dette er virkelig forkastelig. Det knyter seg i magen min bare av å tenke på det, og det gjør det tydeligvis på de tusenvis av menneskene som har sett denne videoen også.





Dette er en mann som burde blitt dømt til skjerming fra samfunnet, tonnevis av behandling og hjelp, ingen tvil. Å lide av sykdommen pedofili må jo virkelig være noe av det verste som finnes i denne verden. De pedofile er jo som oftest (Hvertfall de man får høre om..) relativt- til meget oppegående mennesker, som selv helt fint klarer å innse hvor groteskt og abnormalt tankemønsteret deres er. 

NÅR DET ER SAGT!

Så vil jeg gjerne ta det litt tilbake til den "normale" hverdag vi lever i. Den normale etikken og moralen vi gjerne har et ønske om å lære bort til våre egne barn. For eksempel at det ikke er greit å være slemme mot andre mennesker. Som at alle mennesker er like mye verdt, fordi alle mennesker har akkurat samme utgangspunkt, og det utgangspunktet er at vi har blitt født, og vi lever. Det har vi alle til felles. Vi lærer også barna våre at vi ikke skal mobbe andre. Har vi noe å si til folk sier vi det til dem, og ikke OM dem. Har noen gjort noe galt mot oss melder vi det til politiet. Dette er ganske enkelt normale, hverdagslige regler flesteparten av oss lever med. Og de reglene skal jo, i teorien, gjelde alle. Alltid. 

hvorfor gjelder ikke dette denne mannen?
Hvorfor er det plutselig greit med kollektiv nedtråkking av et annet menneske?
(For ja, dette er faktisk et menneske, uansett hvordan vi vrir eller vender på det) 
Hvorfor er det nå plutselig greit å dele en video av et annet menneske ut til samfunnet på denne måten? 

Jeg sier IKKE at handlingene hans er akseptable, så ikke misforstå meg her.
Men jeg lurer på hva det er som gjør at det helt plutselig er greit at vi selv skal bryte ut av våre ellers så høyt respekterte normer og verdier, at vi snur om på en tiøring, og plutselig tillater oss selv å henge ut, skrive om, tråkke på, spre kommentarer og rett og slett håne et menneske til de grader det blir gjort ved at denne videoen legges ut på nett? Eller verre, tillater barna våre å se hvordan vi selv oppfører oss? 

Personlig mener jeg at den rette måten å håndtere dette scenarioet på hadde vært å levere videoen direkte til politiet. Veldig bra at personen(e) blir tatt, så vi kan unngå at barna våre noen gang opplever noe i nærheten av det marerittet vi kanskje ser for oss. 
De som lagde videoen kunne skrevet en status med "Hei, i dag har vi tatt en pedofil på fersken!". Kanskje lagt ut noen bilder med sladd. Fortelle om hele prosessen. Lagt ut bilder av samtaler som har blitt holdt mellom mannen og denne jenta. Engasjert samfunnet i holdningene våre rundt dette. Hvor kvalmt det faktisk er! 

MEN, å holde på på den måten her er faktisk sivil menneskejakt.
Det er ikke greit. Bare så det er sagt er dette på INGEN måte å forsvare den forkastelige handlingen denne mannen gjør/tenkte å gjøre. Det er snakk om å bevare verdiene vi har i oss selv.. For meg kan det virke som vi plutselig glemmer alt vi til vanlig står for med en gang følelsene begynner å boble i oss. (Og at følelsene begynner å boble i oss er jo absolutt veldig forståelig i denne sammenhengen. Det bunner muligens helt ned til instinktiv handling/reaksjon.  

Så det er ikke snakk om å forsvare pedofili her. 
Men alle menneskene rundt denne personen (familie, barn, barnebarn, søsken, naboer!) vil bli berørt med så altfor tunge konsekvenser til at dette er greit. Å legge denne videoen ut på facebook bidrar heller ikke, på noen måte, til at denne personen blir straffet raskere og/eller hardere. 

Bare fordi andre folk gjør umenneskelige ting, betyr ikke det at vi må slutte å oppføre oss som folk selv.

Let the comments begin:

#Blogg // #Samfunn // #Barn // #Overgrep // #Tabu // #Personlig // #Politi 

14 kommentarer

Christina

22.01.2017 kl.11:41

Jeg er sååå enig med deg!! Godt skrevet👍

Endless (Offisiell)

22.01.2017 kl.12:16

Christina: Takk for det!

R

22.01.2017 kl.12:45

🙏🏻 såå enig i det du skriver! Jeg tenkte akkurat det samme når jeg så denne videoen på facebook!

22.01.2017 kl.13:50

tenkte akkurat det samme da jeg så denne videoen!

Øivind Hundal

22.01.2017 kl.14:21

*Prinsipiell* tenkning er det etterhvert blitt svært lite av. Og i skolen lærer de det ikke. Så da er vi vel havnet i det uføre at vi ikke er istand til å tenke prinsipielt. Og da ender vi dessverre opp i emokratiet; i følelsenes, og kun følelsenes, vold.

AM

22.01.2017 kl.14:57

Er veldig enig i det som skrives her. Vil også tilføye en tanke og undring jeg har. Når man driver denne typen jakt som beskrevet i den videoen, om det er den samme videoen jeg har sett, så kan den personen som driver denne jakten friste en person som har denne tilbøyeligheten til å gå etter fristelsene. Det tar ikke bort tilbøyeligheten, men hva om denne personen ikke har fått denne henvendelsen fra den angivelige 13 åringen som jo var en som jaktet på pedofile. Fått gjentatte mail med fristelser som gjorde at han ga etter for tilbøyeligheten? Er det riktig at man skal legge frem fristelsen for så å ta de?

Og jeg sier ikke ved det at jeg tror at han kanskje har holdt sin sti ren, det vet jeg ingenting om. Men det kan ingen vite. Men er det riktig å føre noen ut i en fristelse for så å ta de? Kanskje. Kunne det vært en enkelt en innimellom som ikke hadde gitt etter for sin tilbøyelighet hvis han/hun ikke fikk mail som fristet dem? Kanskje, kanskje ikke. Det er bare spørsmål. I dette tilfellet kan jeg forstå de som lokker noen i en felle for så å fange de. Men tenk om det kunne vært en innimellom som ikke ga etter for sine lyster fordi han/hun ikke fikk brev som fristet? Skulle gått an å ta de FØR de falt for en faktisk fristelse fremfør en fiktiv fristelse... på en eller annen måte. Jeg mener hvis de da er på vei til å gi etter for fristelsen, ikke hvis de faktisk ikke gir etter, men holder sin sti ren tross denne svakheten.

Endless (Offisiell)

22.01.2017 kl.17:03

AM: Veldig fint reflektert! Som du sier vet vi jo faktisk ikke. Kan se for meg at det er noe en potensiell advokat kunne brukt som del av et forsvar om/når denne saken kommer opp i retten. Og på den endre siden; OM det forsvaret hadde sørget for at mannen hadde fått formildende straff grunnet "framprovoseringen" av hans tilbøyelighet, og det faktisk har seg sånn at han SKULLE hatt en mye strengere straff, så blir det rekyleffekt ved at han ikke får dom som fortjent. Men dette er refleksjon man kunne fortsatt med i det evige tror jeg. ^^
Takk for kommentar!

Ida Angelica

22.01.2017 kl.15:51

Fantastisk bra skrevet! Kunne ikke vært mer enig. Den trenden med at folket skal leke jury, dommer og bøddel og tar på sin egen kappe å starte en lynsjemobb liker jeg ikke. Vi har et system av en grunn.

Takk for at du skriver dette og håper jeg får muligheten til å møtt deg snart :) har felles bekjente med deg og kunne godt ha tenkt meg å diskutere samfunnsproblematikk og musikk med deg!

Med vennlig hilsen Ida Angelica

Meg

22.01.2017 kl.16:37

Fantastisk bra skrevet!

Men vil gjerne rette på noe du har skrevet i innlegget.

Du refererte til pedofili som en sykdom, noe som desverre ikke stemmer...

Det meste som slutter med "fili" er en seksuell legning, og/eller preferanse, og pedofili er desverre ingen unntak.

Ja, pedofili er kvalmt, men det og feil-lære rundt temaet hjelper desverre ingen.

Velger og holde meg anonym for og unngå noe hets ment mot meg,

Endless (Offisiell)

22.01.2017 kl.16:51

Ja, det er sant som du sier. Det er en legning. Men faktumet er jo at en oppegående person som vet forskjell på rett og galt, og som allikevel ikke klarer å unngå å nærme seg barn fysisk, er psykisk syk. Jeg kunne nok formulert meg annerledes allikevel, som du sier, men jeg ble litt revet med på morgenen. Takk for kommentaren!

Kristinepg

23.01.2017 kl.01:34

Så videoen på facebook og kommenterte selv med skepsis. Jeg synes også det er bra at noen tør å gjøre noe i slike saker, men synes de gjør det på feil måte. Ikke minst kommenterer de selv at om han går så vet jo politiet adressen hans. Da er det dumt at de ikke bare leverer bevisene direkte til politiet, men ringer etter utrykning, så politiet er nødt til å bruke dyrebare ressurser på dette.

Og han som filmer overkjører denne mannen, som tydelig er syk, fullstendig. "Ikke kom nær meg, jeg føler meg truet" roper han, og i sekundet etter følger han etter den andre... nei, dette er ikke sånn jeg vil ha det i Norge.

E

23.01.2017 kl.06:42

Pedofili er ingen sykdom som kan behandles og gjentagelsesfaren er enorm. De får altfor korte straffer.

C

23.01.2017 kl.13:44

1 barn spart er viktigere enn 1 manns omdømme.

Padmé Sophie

25.01.2017 kl.01:48

Jeg er enig i mye av det du skriver, og det er ikke greit å henge ut noen. Tviler på at mannen har gitt samtykke til at den publiseres også. Men- politiet tar ikke slike saker på alvor. Generelt voldtekts- og overgrepssaker blir henlagt, og man blir også rådet til å ikke anmelde om man ikke er sterk nok til å gå igjennom det rettsak o.l. fører med seg. Personene bak videoen har en youtubekanal hvor de har to filmer av én og samme mann: han skulle nemlig møte enda en ung jente, på tross av at de leverte forrige film til politiet (mest sannsynlig før de la den ut på nett), men politiet tok det ikke seriøst. De ville faktisk ikke gå videre med det i det hele tatt heller. Det faktum er for meg skremmende, for uansett om det var denne organisasjonen som stod bak en profil eller en helt vanlig ungdom under 16 så er det fortsatt blitt skrevet ting til unge mennesker som er rimelig alvorlig. Den pedofile gjentok seg selv etter at han fikk vite alderen på "jenta" med alle tingene han skulle gjøre mot henne. Det regnes også som et overgrep nå, men organisasjonen hadde ikke kommet noe lenger med bare meldingene.

Skriv en ny kommentar

Endless (Offisiell)

Endless (Offisiell)

27, Nesodden

Hei! Jeg heter Mikael og er musikkprodusent, låtskriver, utøvende rapper, og nå har jeg tydeligvis også blitt blogger! Hvordan det gikk seg til er jeg egentlig ganske usikker på, annet enn at musikken har spredd seg som ild i tørt gress fra lytter til lytter rundt i Norge, og det er jeg ekstremt glad for, siden musikk er grunnmuren i hele min hverdag. Nå har jeg tenkt til å dele litt av den hverdagen med de som velger å ta en titt innom denne bloggen. :)

Kategorier

Arkiv

hits